Byggdagboken
English blog English


Meny

Tillbaka till vedbil.se

Gästbok

Kontakt

Resedagboken

Dagbokens startsida

Dag 58
Dag 57
Dag 56
Dag 55
Dag 54
Dag 53
Dag 52
Dag 51
Dag 50
Dag 49
Dag 48
Dag 47
Dag 46
Dag 45
Dag 44
Dag 43
Dag 42
Dag 41
Dag 40
Dag 39
Dag 38
Dag 37
Dag 36
Dag 35
Dag 34
Dag 33
Dag 32
Dag 31
Dag 30
Dag 29
Dag 28
Dag 27
Dag 26
Dag 25
Dag 24
Dag 23
Dag 22
Dag 21
Dag 20
Dag 19
Dag 18
Dag 17
Dag 16
Dag 15
Dag 14
Dag 13
Dag 12
Dag 11
Dag 10
Dag 9
Dag 8
Dag 7
Dag 6
Dag 5
Dag 4
Dag 3
Dag 2
Dag 1
 

Dag 13 26/01 2007

Monterade och testade sekundärluftregleringen idag. Servon som styr sekundärluftspjället hoppade och verkade inte synka in med styrsignalen. Provade att byta servo och nu pendlade den bara mellan två lägen. Tog fram min låda med kondensatorer och började leka med kretskortet. Efter ett tag hittade jag en konding som verkade stämma. När jag tryckte kondingen mot ledarna så stannade servot i position och när jag vred på ratten rörde sig servot alldeles utmärkt! Lödde sedan dit kondingen. Manövreringen är mycket fin och minsta rörelse på reglaget ger samma rörelse i servot. Det fungerade till och med bättre än när kretsen var nybyggd och satt på mitt förra projekt. Vi kommer att vänta med att sätta dit lambdasonden tills vi byter motor. Det går ändå bra att köra kretsen och reglera manuellt.

Styrkretsen består av tre delar: Den första är en justerbar komparator. Den känner av spänningen från lambdasonden och talar om, om den är för hög eller låg. Den har två trimresistorer för att ställa in den övre och lägre spänningsgränsen. Den andra är en räknare som stegvis höjer och sänker en resistans beroende på vad den får för signal från komparatorn. Den har två trimresistorer för att ställa in regleringshastigheten. Det tredje steget är en drivkrets för servot. Den omvandlar resistansen från räknaren till en signal som servomotorn förstår. Den har en trimresistor för att ställa in "rangen" (hur stort område servot ska röra sig inom.) Drivkretsen innehåller också en spänningsomvandlare eftersom servot går på 5 Volt.

Jag har borrat hål för knappar och instrument i kontrollpanelen. Innan dom sätts dit permanent ska panelen lackas svart. Han montera några givare också. De som syns på bilden är temperatursensor för inkommande gas till gasblandaren och en vakuumslang till vakuummätaren.

<< bakåt framåt >>
© 2007-2008 Johan Linell