Byggdagboken
English blog English


Meny

Tillbaka till vedbil.se

Gästbok

Kontakt

Resedagboken

Dagbokens startsida

Dag 58
Dag 57
Dag 56
Dag 55
Dag 54
Dag 53
Dag 52
Dag 51
Dag 50
Dag 49
Dag 48
Dag 47
Dag 46
Dag 45
Dag 44
Dag 43
Dag 42
Dag 41
Dag 40
Dag 39
Dag 38
Dag 37
Dag 36
Dag 35
Dag 34
Dag 33
Dag 32
Dag 31
Dag 30
Dag 29
Dag 28
Dag 27
Dag 26
Dag 25
Dag 24
Dag 23
Dag 22
Dag 21
Dag 20
Dag 19
Dag 18
Dag 17
Dag 16
Dag 15
Dag 14
Dag 13
Dag 12
Dag 11
Dag 10
Dag 9
Dag 8
Dag 7
Dag 6
Dag 5
Dag 4
Dag 3
Dag 2
Dag 1
 

Dag 15 24/02 2007

Så var det dags igen! Denna helg har vi tänkt att provköra men det är mycket att göra. Jag råkade tappa en gammal trasig luftmassemätare för några veckor sedan. Ur den föll ett litet rostfritt nät. Jag gick förbi nätet som låg menlöst på golvet flera gånger innan tanken kom att den nog kunde passa som slutfilter i gasblandaren. Och jo visst! Den passade alldeles utmärkt. Den hade exakt samma diameter som den slang som håller ihop gasblandaren. Slutfiltret skyddar från att släppa in svetsloppor och annat skadligt skräp från att komma in i motorn.

Vi fick hjäp av Anders Wester att pressa i nya bussningar i bärarmarna. Han hade reparerat bärarmarna i veckan och gjort ett riktigt snyggt svetsjobb. Martin och Micke gjorde rent hjullagrena och monterade dessa samt den nya handbromswiren. Vi målade bärarmarna med galvfärg men i brist på tid så monterad vi dom innan dom hade torkat. Kladd-kladd! Därefter på med rostskyddsmassa. Nivåstötdämparna åkte på och tryckluftslang kopplades in till dessa. En enkel mekanism för att justera tomgången gjordes.

Nu var ju bilen nästan körklar på bensin, så tankarna började komma på att ta den till Lottas Café där det var pubkväll denna afton.

Kablarna till baklysena kopplades och en temporär bensintank monterades på gaskylaren. Vi gick och duschade och gjorde oss klara för en kväll på krogen och när vi skulle åka så startade inte bilen. Felsökning! Tändkabeln satt inte i tändspolen och fördelarlocket satt på sniskan. En kort efterforskning tydde på att Martins öl som tidigare föll ner i motorrummet hade orsakat felet.

Vid nästa försök så startade bilen. När vi kört en kort bit så började bilen hosta och baktända något alldeles fantastiskt. Dessutom uppstod ett tickande ljud i motorn och fönsterhissen på förarsidan gick sönder. Skit i det! Vi fortsatte in till Furudal. Där blev det stor uppmärksamhet från den skara gäster som stod utanför Caféet när vi kom. Inte bara att bilen såg frän ut, utan den lät också lustigt.

När Lottas stänge skulle vi dra vidare till en efterfest. Nu var bilen helt död igen. Efter att ha puttat den till ICA Nära i Furudal utan att den startat började felsökning igen. Aha! Nu var tändkabeln av också! Attans! Jag hittade en kabelstump som blev över när vi kopplade in bakljusen och med hjälp av Mickes kabelskalartänder hade vi en ny tändkabel. Resterande resor med bilen under natten gick bra förutom att motorn skramlade fruktansvärt när vi kom hem.

<< bakåt framåt >>
© 2007-2008 Johan Linell