Dag 17 26/02 2007

Vi klev snabbt upp på morgonen, åt frukost och for iväg till Östanviks Rep och Svets. Runt det lilla idylliska firmagaraget finns en fin fauna av diverse gamla volvo-reservdelar. Efter att ha rotat runt i snön och buskarna fann vi ett trovärdigt objekt. En timme senare stod vi med fördelare, kamdrev och ett bromsok. Som hittat!

Hemma i garaget igen monterade vi dit kamdrevet. Vi monterade också på extraljusena på gaskylaren, drog kabel till dessa och satte fast registreringsskylten. Anledningen till att vi satt dit extraljusen är för att gaskylaren ska klassas som extraljushållare. Annars kan bilprovningen komma att klaga på den. Det återstår att se om dom köper detta men det påstås att så är fallet. Vi har försökt att göra kylaren så att den inte har några farliga delar som sticker ut vid en kollision.

Dags för provtur igen! Med vissa svårigheter fick vi igång motorn. Den var svag och det var verkligen svårt att få bilen i rullning på gengas. Efter ett tag så gick det dock och vi for in till Furudal där vi plockade upp några vänner som ville prova att åka gengasbil. Vi tog ett varv runt Oresjön (ca 3 mil) och det gick 50-70 km/h. Vi släppte av våra vänner och fortsatte mot Dalfors. Mitt i ödemarken kom vi på att vi skulle ställa fram tändningen. Fördelaren var så korroderad att vi fick ta loss den för att få sockeln att släppa från fördelarens stome. Efter ca en timme hade vi ställt fram tändningen ett par grader och kunde åter starta startfläkten.

Denna gång startade bilen ganska lätt och kändes mycket starkare. Det kändes en klar skillnad i uppförsbackarna. Vi höll 80-90 km/h och toppade på 105 km/h (90 km/h om något rättsväsende läser detta) i nedförsbackarna. Det blev sedan ytterliggare en tur runt Oresjön och totalt kördes 15 mil. Väl hemma på gården igen kunde vi konstatera att bilen sedan den sista vedfyllningen dragit 11 liter ved/mil och producerat 4 liter kondensvatten i gaskylaren.

Vi tror inte att tändningen är optimal. Så här finns mer effekt att få. Dessutom ska vi sätta in en B20 där vi eventuellt har planat toppen. När släpkärra ska på kommer detta att behövas.

<< bakåt framåt >>