Dag 22 01/04 2007

Hittade ett kromat tanklock på Östanviks rep & svets som kommer att ersätta vårat tillfälliga plastlock. Där fanns även en dragkrok men den hade inte typbricka. Har försökt få tag på en begagnad dragkrok men de saknar typbricka eller är av ett fabrikat som det inte finns någon monteringsanvisning till. Det lutar nu åt att vi kommer att köpa en ny dragkrok.

Begav mig under dagen ner till Stockholm och Micab på Lidingö. Där träffades jag Micke och Martin för att bygga på vedkrossen. Den fungerar på så sätt att när man kapar träet i småskivor, ramlar de ner i ett fack. I botten på facket sitter ett hål som täcker en del av vedskivan. Längs botten rör sig en kolv som stansar ut småbitar genom hålet. I hålet sitter också ett klyvjärn som delar de utstansade bitarna i två delar.

Vi eftersträvar bra kvalitet och god tillgänglighet på reservdelar. Därför är vevaxeln, vevstake och svänghjul naturligtvis Volvo original från en B21:a. Motorn är en trefas elmotor från en cementblandare. Kapen är från en girsåg där vi har monterat bort girplattan.

Vid första försöket märkte vi att momentet i krossen var för litet för att orka stansa ut bitar. Vi satte därför på ett extra svänghjul och nu fungerar det finfint. Ett av kraven vid utvecklingen av vedkrossen var att den skulle vara portabel och kunna tas med på resan. Jo, nog sitter den fint på släpkärran, men portabel – nja. Med två svänghjul och konstruktion i grov järnplåt är den inte helt lätt att flytta. :OJ

Se vedkrossen på film

<< bakåt framåt >>