Byggdagboken
English blog English


Meny

Tillbaka till vedbil.se

Gästbok

Kontakt

Resedagboken

Dagbokens startsida

Dag 58
Dag 57
Dag 56
Dag 55
Dag 54
Dag 53
Dag 52
Dag 51
Dag 50
Dag 49
Dag 48
Dag 47
Dag 46
Dag 45
Dag 44
Dag 43
Dag 42
Dag 41
Dag 40
Dag 39
Dag 38
Dag 37
Dag 36
Dag 35
Dag 34
Dag 33
Dag 32
Dag 31
Dag 30
Dag 29
Dag 28
Dag 27
Dag 26
Dag 25
Dag 24
Dag 23
Dag 22
Dag 21
Dag 20
Dag 19
Dag 18
Dag 17
Dag 16
Dag 15
Dag 14
Dag 13
Dag 12
Dag 11
Dag 10
Dag 9
Dag 8
Dag 7
Dag 6
Dag 5
Dag 4
Dag 3
Dag 2
Dag 1
 

Dag 25 07/04 2007

Vi har ägnat stor del av dagen till vedförädling. Eftersom kapen på vedkrossen gick sönder så har vi kapat veden till skivor i en vanlig vedkap och sedan klyvt dom i vedkrossen. Uppskattnigsvis har det blivit ca 1,5 kbm.

Vi har gjort prov med torkning av ved i en kittel som vi eldar under. Detta verkar fungera. Vi hade i en säck ekved som fick värmas i ca fem timmar under omrörning då och då. Bitarna kändes lättare när vi tog ut dom och bilen gick likvärdigt på denna ved som med torr björk.

Martin har spacklat och målat höger reservhjulsbalja som han tidigare svetsade. Vi har installerat brandsläckaren på golvet framför passagerarsätet.

Jag har monterat lambdasonden i avgasröret och justerat sekundärluftkretsen. Den reglerar sekundärluften då spänningen från lambdasonden ligger under 0.45 V och över 0.65 V. Det betyder att motorn får något fetare blandning. Vi får se om det finns anledning att ändra spänningsparametrarna senare för att få så lite föroreningar som möjligt från motorn. Vid provturerna fungerade regleringen riktigt bra. Vi provade att växla mellan manuell och automatisk reglering och märkte ingen skillnad i effekt vilket betyder att kretsen reglerar optimalt. Kretsen är något långsam vid häftiga förändringar i belastningen. Vid övergång från motorbromsning till acceleration och långsam växling till en högre växel uppstår ett litet effektbortfall innan kretsen reglerar in rätt. Genom att ställa upp regleringshastigheten blev det bättre. Man kan förebygga detta ytterligare genom att hålla lite grundgas under växlingen och gasa mjukt då motorn går på tomgång.

Provturerna gick denna gång på grusväg genom skogarna. Vi vågade oss efter 10 mils körning in till Furudal där det var trubadurafton på Lottas. Vi frågade om det gick bra att komma in trotts att vi hade arbetskläder med en distinkt lukt av vedrök. Självklart gick det bra och det blev dans med Furudals- och Rättviksbrudar. Två av tjejerna var hungriga men köket på Lottas hade stängt. Jag lyckades dock köpa några kalla korvar och vi kunde sedan grilla dem över lågan från startfläkten. En av korvarna fick dock underkänt betyg då jag handskades med korven utan att ha torkat av dieseln som jag fått på händerna av starttrasan. I övrigt så imponerade korvgrillningen på närvarande åskådare.

<< bakåt framåt >>
© 2007-2008 Johan Linell