Dag 32 29/4 2007

Idag har även Martin kommit upp till Hälsingland och kan hjälpa till med arbetet som går i en rasande takt. Leif har byggt behållaren för finfiltret och valsat filterbälgen och jag och Martin gjort upphängningsanordningar och svetsat stag i filterbälgen.

Filterbehållarens botten svetsades ihop. Locket till behållaren fick tre snäppfästen och en tätningsring av gummi. På filtret sattes en fläns för anslutning till röret från cyklonfiltret. Utgående rör svetsades fast i filtrets botten och anslöts med gummislang till röret mot kylaren. Alla dessa rör och krökar gjorde Leif av raka plåtar som han valsade och svetsade. På grund av tidsbrist blev det 90 graders böjar. Detta torde ej vara något problem eftersom rören är något överdimensionerade (75mm).

Filterbälgen sattes fast på en fläns. Filterpåsen träddes och bands sedan över filterbälgen så att maximal filterarea uppstår. Vid flänsen vek vi filterpåsen inåt så att flänsen försluter påsen när man skruvar fast den inne i filtret.

Slutligen monterades allt på bilen och temperaturcensorn sattes in i utgående rör från filtret för att kunna mäta temperaturen så att ej kondens uppstår.

Vi var klara omkring kl 0100 och han med en kort provtur. I morgon är det besiktning.

Vi vill ge Leif Altberg och Altbergs plåt ett stort tack för hjälpen. Det var även mycket intressant att se deras patenterade tekniska lösningar på pelletbrännare och askfällor.

<< bakåt framåt >>