Byggdagboken
English blog English


Meny

Tillbaka till vedbil.se

Gästbok

Kontakt

Resedagboken

Dagbokens startsida

Dag 58
Dag 57
Dag 56
Dag 55
Dag 54
Dag 53
Dag 52
Dag 51
Dag 50
Dag 49
Dag 48
Dag 47
Dag 46
Dag 45
Dag 44
Dag 43
Dag 42
Dag 41
Dag 40
Dag 39
Dag 38
Dag 37
Dag 36
Dag 35
Dag 34
Dag 33
Dag 32
Dag 31
Dag 30
Dag 29
Dag 28
Dag 27
Dag 26
Dag 25
Dag 24
Dag 23
Dag 22
Dag 21
Dag 20
Dag 19
Dag 18
Dag 17
Dag 16
Dag 15
Dag 14
Dag 13
Dag 12
Dag 11
Dag 10
Dag 9
Dag 8
Dag 7
Dag 6
Dag 5
Dag 4
Dag 3
Dag 2
Dag 1
 

Dag 5 03/01 2007

Så var det äntligen dags att börja titta på uppfästningen av gengassystemet på bilen. Vi har gjort fästen till kylaren och den sitter riktigt fint framför grillen. En kondensvattentank på 14 liter med avtappningskran har monterats under kylaren. Filterburken är färdigsvetsad och kylaren är nästintill klar.

Vi har tagit bort förgasaren för att kunna göra en T-koppling mellan förgasare och gasblandare. På mitt tidigare gengassystem lät jag den färdigblandade gasen gå genom förgasaren. Nu drar vi den direkt från gasblandaren till motorn för att slippa strypning av flödet vid förgasarens vakuumkolv och för att slippa att vakuumkolven kletar fast av eventuell tjära. Detta kräver dock en extra trottelventil till gengasen och ett omkopplingssystem för att välja vilken trottelventil (gasblandare eller förgasare) som ska manövreras med gaspedalen. På bilden gör marin fästena till gasblandarens trottelventil.

Har pratat med Markus Almroth idag och fått fina tips. Vi har resonerat om filtersystemet och vi skulle ha valt en högre koniskt formad cyklon för bästa resultat. Vi tror dock att det kommer att bli en bra och tillräcklig rening av gasen i de övriga filtrena.

 

 

 

<< bakåt framåt >>
© 2007-2008 Johan Linell