Dag 55 10/7 2007

Några sista finjusteringar av systemet har gjorts och vi har byggt om tomgångsinställningen så att vajern påverkar trottelventilens arm direkt istället för att gå vi trottelväljaren. Det blev mycket bra och man kan reglera tomgången mycket lättare och exakt. Det minskar risken för motorstopp markant.
Att man behöver ändra tomgångsinställningen beror på att gengasens egenskaper ändras beroende på hur länge man kört, vilken vedkvalitet som för tillfället ligger i härdzonen och hur mycket man belastat systemet. Om man t.ex. belastat systemet hårt ett tag, ökar gastrycket så att man får sänka tomgången. Om man nyss har startat får motorn suga mer gas och då behöver man ställa upp tomgången. I ett gengassystem ska motorn ha relativt hög tomgång för att hålla systemet varmt och minska risken för att gasgeneratorn börjar släppa ifrån sig tjära.

Vi har sågat ved av sly från en stor hög. Vi ville prova om det gick att köra på innan vi sågade för mycket. Vi tog oss därför en provtur till Svartvik för att bada. Sedan fortsatte vi ett varv runt Oresjön (ca 3 mil). Det gick mycket bra att köra på, så på kvällen fortsatte vi såga mera. Efter ett tag gick styrkransen till motorsågskedjan sönder. Som tur var kunde vi låna en såg av Mats Linell och fortsätta arbetet.

Det går fort att såga ved och snart har vi så mycket ved vi behöver för första etappen och lite extra tills vi kommer hem.

<< bakåt framåt >>