Byggdagboken
English blog English


Meny

Tillbaka till vedbil.se

Gästbok

Kontakt

Resedagboken

Dagbokens startsida

Dag 58
Dag 57
Dag 56
Dag 55
Dag 54
Dag 53
Dag 52
Dag 51
Dag 50
Dag 49
Dag 48
Dag 47
Dag 46
Dag 45
Dag 44
Dag 43
Dag 42
Dag 41
Dag 40
Dag 39
Dag 38
Dag 37
Dag 36
Dag 35
Dag 34
Dag 33
Dag 32
Dag 31
Dag 30
Dag 29
Dag 28
Dag 27
Dag 26
Dag 25
Dag 24
Dag 23
Dag 22
Dag 21
Dag 20
Dag 19
Dag 18
Dag 17
Dag 16
Dag 15
Dag 14
Dag 13
Dag 12
Dag 11
Dag 10
Dag 9
Dag 8
Dag 7
Dag 6
Dag 5
Dag 4
Dag 3
Dag 2
Dag 1
 

Dag 9 08/01 2007

Nu är trottelväljaren nästan klar. Det som saknas är en reglerbar tomgång. Förenkla kan man säga att väljaren består av en huvudaxel som påverkas av gaspedalen. Huvudaxeln löper genom två rör med armar kopplade till förgasare och gastrottel. Dessa rör är jackade i en ände och på huvudaxeln sitter två sprintar som passar i jacken. Under huvudaxeln löper en "väljaraxel" med plåtbleck som påverkar rörena på huvudaxeln. När väljaraxeln förs fram och tillbaka flyttar sig rörena in respektive ut ur sprintlägena och man väljer på det viset om man vill gasa med förgasaren eller gengastrotteln.

Jag beslöt att vända på bilen för att motorrummet skulle komma närmare arbetsbänken. Och nu när man ändå hade bilen igång och aggregatet var på, kändes det lika bra att ta en kort provtur och känna på tyngden av de nya makapärerna där bak. Eftersom bensintanken var borta så satte jag dit en flaska. Den var dock slut i flaskan efter 500 m så jag fick vackert knata tillbaka och fylla på mer bensin. Jag tillämpade hävertmetoden och fick naturligtvis bensin i munnen. Jag tycker bestämt att tvålen som jag fick tvätta munnen med smakar sämre än bensin.

Har satt in en liten konsol för reglagen till spjäll och trottelväljare. Reglagen köpte jag på Biltema till mitt förra projekt. Dom är sisådär. Fästet till höljet lossnar ibland så man får förstärka med en liten svetsning. Av dom två som man ser på bilden så går den vänstra till trottelvalet och den högra till avstängning av bensin till förgasaren.

<< bakåt framåt >>
© 2007-2008 Johan Linell