Resedagboken
English blog English


Meny

Tillbaka till vedbil.se

Gästbok

Kontakt

Byggdagboken

Dagbokens startsida

2007-08-04 19:54
Furudal


2007-08-02 23:38
Furudal


2007-08-02 14:16
Järbo


2007-08-01 23:58
Norrtälje


2007-07-31 23:55
Flen


2007-07-31 09:52
Motala


2007-07-30 19:19
Karlskrona


2007-07-30 00:30
Biskopsberg


2007-07-29 07:30
Hörby


2007-07-28 15:11
Smygehuk


2007-07-27 21:24
Trelleborg


2007-07-26 23:13
Ringhals


2007-07-25 16:13
Göteborg


2007-07-24 17:48
Bovallstrand


2007-07-23 18:12
Sunne


2007-07-23 11:09
Sunne


2007-07-22 00:12
Östervall


2007-07-20 22:11
Vännäs


2007-07-20 14:39
Luleå


2007-07-19 16:33
Akemalla


2007-07-18 18:41
Karesuando


2007-07-18 00:12
Maunu


2007-07-17 01:44
Moskojärvi


2007-07-16 16:41
Porjus


2007-07-15 21:31
Abborrträsk


2007-07-15 15:03
Vilhelmina


2007-07-14 20:29
Hammerdal


2007-07-14 15:23
Rätansbyn


 

2007-07-14 15:23

Äntligen, äntligen, äntligen!

Morgonen var något nervös och det finns alltid några sista saker att göra innan avfärd. Vi startade från Sunnanhed kl 0930 och körde på bensin till Furudal. Allt för att kunna visa förberedelser av systemet för er som kommit för att se starten. Det blev mycket mer folk än vad vi väntat oss.

Ca 1030 började vi förbereda systemet för start med ved- och kolfyllning, tömning av aska och uppsmörjning av trottel och wiresystemet. Ca 1050 startade vi fläkten och 1058 startades motorn. Med mjuk inkoppling av drivlinan rullade vi så iväg 1100. Färden gick upp genom Furudal och ut i Orsa Finnmark på de ödsliga grusvägarna.

Vi vill tacka alla som kom och vinkade av oss. Det var mycket trevligt att träffa er och känna erat stöd.
Vi har nu fått en reseläkare (Gunnar från Flygläkareförbundet) och sjuksköterska (Lena) som kommer att vara oss behjälpliga per telefon. Redan så har en åkomma i form av ett skräp i ögat undersökts.

Vi är nu vid Rätansbyn och Martin har tagit över spakarna. Förutom ett vedhäng vid Noppikoski har systemet fungerat bra. De finns lite tendenser till vedhäng. Vi har ett något större gasundertryck än normalt men kan ändå hålla 65-80 km/h.

/Johan

<< bakåt framåt >>
© 2007-2008 Johan Linell