Resedagboken
English blog English


Meny

Tillbaka till vedbil.se

Gästbok

Kontakt

Byggdagboken

Dagbokens startsida

2007-08-04 19:54
Furudal


2007-08-02 23:38
Furudal


2007-08-02 14:16
Järbo


2007-08-01 23:58
Norrtälje


2007-07-31 23:55
Flen


2007-07-31 09:52
Motala


2007-07-30 19:19
Karlskrona


2007-07-30 00:30
Biskopsberg


2007-07-29 07:30
Hörby


2007-07-28 15:11
Smygehuk


2007-07-27 21:24
Trelleborg


2007-07-26 23:13
Ringhals


2007-07-25 16:13
Göteborg


2007-07-24 17:48
Bovallstrand


2007-07-23 18:12
Sunne


2007-07-23 11:09
Sunne


2007-07-22 00:12
Östervall


2007-07-20 22:11
Vännäs


2007-07-20 14:39
Luleå


2007-07-19 16:33
Akemalla


2007-07-18 18:41
Karesuando


2007-07-18 00:12
Maunu


2007-07-17 01:44
Moskojärvi


2007-07-16 16:41
Porjus


2007-07-15 21:31
Abborrträsk


2007-07-15 15:03
Vilhelmina


2007-07-14 20:29
Hammerdal


2007-07-14 15:23
Rätansbyn


 

2007-07-31 23:55

Det blev bråttom in i slussen för att vi inte skulle bli försenade. Jag fick bokstavligen slänga upp min packning och kasta mig av båten innan skepparn Göran, matrosen Tor, Micke och Martin kastade loss.

Micke och Martin fick sig en tur på Göta Kanal till Borentsberg medan jag strosade runt i Motala och letade frisör. Jag hittade en toppentjej som heter Sandra och hon visste precis hur ett par polisonger ska trimmas.

När jag sedan skulle åka till Borentsberg, så startade inte bilen. Den har hackat till lite då och då på sistone när vi kört. Jag felsökte tändningssystemet stegvis och anade att det kunde vara brytarspetsen. Justerade den lite och sedan gick bilen igång. Till min hjälp hade jag Christer Isacson som vred på startnyckeln medan jag kontrollerade gnistan.

I Borentsberg lastade vi veden. Den är huggen i Tyresö och knubbad på Lidingö. Sedan har den transporterats med gengasbilen till Södertälje där den lastats på Tunia. Tunia har sedan gått från Södertälje till Göta Kanal med veden. Rena rama logistikkedjan alltså.
Vi behövde bara hälften, så resterande vedsäckar får snällt åka tillbaka till Södertälje.


Klicka på bilden för att se en film när Tunia slussar.

Vi lämnade Tunia och Borentsberg och fortsatte upp till Tarsta där Lasse Toresson huserar. Han har byggt ett antal gengasbilar och den senaste är en Ford Transit. Lasse är en jävel på att svetsa och han bygger sina aggregat själv av rostfria cisterner och kantiner från gamla militärkök. I Forden har han en lite annorlunda lösning på gengasstyrningen. Han har monterat ett utombordarkonsoll där han har dragit wirarna till de olika spjällen. Han använder dessa istället för gaspedalen och tycker att det fungerar mycket bra. Vi utbytte många erfarenheter och tittade på varandras lösningar. Det var mycket intressant.

Vi är nu i Flen där vi har stannat på ett hotell för första gången på resan. I morgon ska vi åka in till huvudstaden för att ta ett varv runt fontänen på Sergels torg. Sedan fortsätter vi till Norrtälje.

/Johan

<< bakåt framåt >>
© 2007-2008 Johan Linell