Byggdagboken
English blog English


Meny

Tillbaka till vedbil.se

Gästbok

Kontakt

Resedagboken

Dagbokens startsida

Dag 58
Dag 57
Dag 56
Dag 55
Dag 54
Dag 53
Dag 52
Dag 51
Dag 50
Dag 49
Dag 48
Dag 47
Dag 46
Dag 45
Dag 44
Dag 43
Dag 42
Dag 41
Dag 40
Dag 39
Dag 38
Dag 37
Dag 36
Dag 35
Dag 34
Dag 33
Dag 32
Dag 31
Dag 30
Dag 29
Dag 28
Dag 27
Dag 26
Dag 25
Dag 24
Dag 23
Dag 22
Dag 21
Dag 20
Dag 19
Dag 18
Dag 17
Dag 16
Dag 15
Dag 14
Dag 13
Dag 12
Dag 11
Dag 10
Dag 9
Dag 8
Dag 7
Dag 6
Dag 5
Dag 4
Dag 3
Dag 2
Dag 1
 

Dag 21 31/03 2007

Under veckan har Micke konstruerat ett flamskydd till gasgeneratorn av ett luftintag till en marinmotor. Fästet gjordes i plåt. Jag monterade detta med en fjäderbelastad skruv som trycker fästet mot aggregatet. Det gör det lätt att vika upp flamskyddet när man ska tända generatorn.

På provturerna upptäckte vi att gengasen inte blev över 50 grader där vi placerade den första temperaturcensorn som är avsedd för kylvatten. Så jag köpte två digitala halkvarnare. En för att visa utomhustemperaturen och en för att visa temperaturen på ingående gengas då den är under 50 grader. På kvällen tog jag en provtur och gasen höll en temperatur mellan 14 och 33 grader med –4 graders utomhustemperatur. Efter ett tag så visade gengascensorn ”HI” trotts att inte gasen var över 50 grader. Jag kan tänka mig att givaren inte klarade av gengasen.

Under provturen så gick bilen något sämre än sist. Jag tror att det kan bero på att jag packade filtermaterialet (mineralull) hårdare. Jag tyckte också att det såg fuktigare ut under generators lock när jag öppnade det. Må hända att veden var fuktigare också.

Anders Wester, svetsaren har fått rycka ut ännu en gång och svetsa ett gjutjärnslock som spruckit på generatorn. Detta gjorde han med den äran och locket är som nytt!

<< bakåt framåt >>
© 2007-2008 Johan Linell