Byggdagboken
English blog English


Meny

Tillbaka till vedbil.se

Gästbok

Kontakt

Resedagboken

Dagbokens startsida

Dag 58
Dag 57
Dag 56
Dag 55
Dag 54
Dag 53
Dag 52
Dag 51
Dag 50
Dag 49
Dag 48
Dag 47
Dag 46
Dag 45
Dag 44
Dag 43
Dag 42
Dag 41
Dag 40
Dag 39
Dag 38
Dag 37
Dag 36
Dag 35
Dag 34
Dag 33
Dag 32
Dag 31
Dag 30
Dag 29
Dag 28
Dag 27
Dag 26
Dag 25
Dag 24
Dag 23
Dag 22
Dag 21
Dag 20
Dag 19
Dag 18
Dag 17
Dag 16
Dag 15
Dag 14
Dag 13
Dag 12
Dag 11
Dag 10
Dag 9
Dag 8
Dag 7
Dag 6
Dag 5
Dag 4
Dag 3
Dag 2
Dag 1
 

Dag 22 01/04 2007

Hittade ett kromat tanklock på Östanviks rep & svets som kommer att ersätta vårat tillfälliga plastlock. Där fanns även en dragkrok men den hade inte typbricka. Har försökt få tag på en begagnad dragkrok men de saknar typbricka eller är av ett fabrikat som det inte finns någon monteringsanvisning till. Det lutar nu åt att vi kommer att köpa en ny dragkrok.

Begav mig under dagen ner till Stockholm och Micab på Lidingö. Där träffades jag Micke och Martin för att bygga på vedkrossen. Den fungerar på så sätt att när man kapar träet i småskivor, ramlar de ner i ett fack. I botten på facket sitter ett hål som täcker en del av vedskivan. Längs botten rör sig en kolv som stansar ut småbitar genom hålet. I hålet sitter också ett klyvjärn som delar de utstansade bitarna i två delar.

Vi eftersträvar bra kvalitet och god tillgänglighet på reservdelar. Därför är vevaxeln, vevstake och svänghjul naturligtvis Volvo original från en B21:a. Motorn är en trefas elmotor från en cementblandare. Kapen är från en girsåg där vi har monterat bort girplattan.

Vid första försöket märkte vi att momentet i krossen var för litet för att orka stansa ut bitar. Vi satte därför på ett extra svänghjul och nu fungerar det finfint. Ett av kraven vid utvecklingen av vedkrossen var att den skulle vara portabel och kunna tas med på resan. Jo, nog sitter den fint på släpkärran, men portabel – nja. Med två svänghjul och konstruktion i grov järnplåt är den inte helt lätt att flytta. :OJ

Se vedkrossen på film

<< bakåt framåt >>
© 2007-2008 Johan Linell