Ekipaget (bil+släpvagn):
Vikt med full last: 2600 kg
Maxhastighet på plan väg med full last: 100 km/h
Förbrukning och sträcka:
Körda mil: 542
Förbrukad vedknubb: 6650 liter
Förbrukning per mil: 12,26 liter / mil
Kompressionsprov i motor:
Motorn var något varmare denna gång vilket kan ha resulterat i att kompressionen ökade marginellt. Det tycks dock som att gasen inte åstakommit någon skada på motorn beträffande tätningen i cylindrarna.


Cylinder | Test 1 innan resa | Test 2 innan resa | Test 1 efter resa | Test 2 efter resa |
1 | 13,3 | 13,2 | 13,3 | 13,6 |
2 | 12,5 | 12,9 | 12,9 | 12,9 |
3 | 12,2 | 12,6 | 12,4 | 12,3 |
4 | 13,0 | 13,0 | 13,2 | 13,2 |
Tändstift:
Ingen märkbar skada. Har liten vit beläggning som tyder på hög förbränningstemperatur.


Akustisk kontroll:
En ventil tickar men det är knappt märkbart.
Finfilter:
Filtret har fått repareras en gång på resan. Detta var en gammal slitning från provturerna och berodde på ett konstruktionsfel där filterbäljen kunde röra sig i behållaren. Filterduken kom då åt skruvarna från flänsen på gasröret och repades upp.
Rörsystem:
I röret från finfiltret har det samlats ett 3 mm tjockt lager av kladdig massa. I röret som går längs vindrutan och motorhuven har massan avtagit något i mängd.

Kylare:
I övre delen av kylaren fanns en hinna av kladding svart beläggning. I undre delen av kylaren hade det fällts ut någon typ av kräm i hålena från kylrörena. På bild 2 ser man lite av denna kräm på gängorna till pluggen. Den påminner om vasselin.


Gasblandare:
Gasblandaren var torr och hade en liten beläggning i gasröret på ca 0,5 mm. Trottelventilen hade en större beläggning på ca 2 mm.


Sammanfattning:
Systemet har fugerat mycket bra. Få problem med vedhäng, god effekt från motorn och hyfsad bränsleekonomi. Systemet har också klarat av att generera gas från halvfuktig ved.
Motorn tycks ej ha påverkats negativt av den sammanlagda körsträckan på ca 650 mil med provturerna inräknade.
Bästa kännbara effekt nås mellan 2200 – 2800 rpm. Gasgeneratorn levererar bästa gas då den under lång tid får lämna stora mängder gas. En kortare dipp i gasuttaget kräver att generatorn belastas en något längre tid innan bästa gas uppnås igen.
/Johan Linell