Byggdagboken
English blog English


Meny

Tillbaka till vedbil.se

Gästbok

Kontakt

Resedagboken

Dagbokens startsida

Dag 58
Dag 57
Dag 56
Dag 55
Dag 54
Dag 53
Dag 52
Dag 51
Dag 50
Dag 49
Dag 48
Dag 47
Dag 46
Dag 45
Dag 44
Dag 43
Dag 42
Dag 41
Dag 40
Dag 39
Dag 38
Dag 37
Dag 36
Dag 35
Dag 34
Dag 33
Dag 32
Dag 31
Dag 30
Dag 29
Dag 28
Dag 27
Dag 26
Dag 25
Dag 24
Dag 23
Dag 22
Dag 21
Dag 20
Dag 19
Dag 18
Dag 17
Dag 16
Dag 15
Dag 14
Dag 13
Dag 12
Dag 11
Dag 10
Dag 9
Dag 8
Dag 7
Dag 6
Dag 5
Dag 4
Dag 3
Dag 2
Dag 1
 

Dag 50 3/7 2007

Idag har jag fått ett litet ryck och fixat med smådetaljer som vi hittills inte hunnit med. Var i Mora och lyckades få tag på en T-korsning till oljetrycksmätarna. Det var ingen enkel sak att hitta en sådan. De flesta var av en modell som inte passar mellan grenröret och motorblocket. Men till slut fick jag följa med en försäljare in på lagret för att leta. I en gammal låda från ett svunnet 80-tal då 142:orna utgjorde en stor del av svenska bilparken låg det en T-korsning kvar. Sicken tur! När jag kom hem installerade jag oljetrycksmätarna och T-korsningen, men fick inte mätaren att fungera. Det visade sig efter ganska lång tids felsökning att det var kabeln som inte var ihopkopplad vid kontrollpanelen.

Jag behöver en potentiometer som givare till sekundärluftmätaren och ytterligare en som reservdel till reglaget för sekundärluft. Jag beställde från Elfa och paketet kom idag. Jag satte potentiometern i samma låda som servot och modifierade en servoarm så att den passar på potentiometern. Som länkarm mellan armarna böjde jag till en ståltråd. Sedan började pysslandet med elektroniken. Det fick bli en extra potentiometer på kontrollboxen för att fininställa mätaren. Mätaren som är en helt vanlig amperemeter kommer från en skrotad radarsändare. Den fungerar bra och visar ventilens läge linjärt.

<< bakåt framåt >>
© 2007-2008 Johan Linell