Idag har jag fått ett litet ryck och fixat med smådetaljer som vi hittills inte hunnit med. Var i Mora och lyckades få tag på en T-korsning till oljetrycksmätarna. Det var ingen enkel sak att hitta en sådan. De flesta var av en modell som inte passar mellan grenröret och motorblocket. Men till slut fick jag följa med en försäljare in på lagret för att leta. I en gammal låda från ett svunnet 80-tal då 142:orna utgjorde en stor del av svenska bilparken låg det en T-korsning kvar. Sicken tur! När jag kom hem installerade jag oljetrycksmätarna och T-korsningen, men fick inte mätaren att fungera. Det visade sig efter ganska lång tids felsökning att det var kabeln som inte var ihopkopplad vid kontrollpanelen.
Jag behöver en potentiometer som givare till sekundärluftmätaren och ytterligare en som reservdel till reglaget för sekundärluft. Jag beställde från Elfa och paketet kom idag. Jag satte potentiometern i samma låda som servot och modifierade en servoarm så att den passar på potentiometern. Som länkarm mellan armarna böjde jag till en ståltråd. Sedan började pysslandet med elektroniken. Det fick bli en extra potentiometer på kontrollboxen för att fininställa mätaren. Mätaren som är en helt vanlig amperemeter kommer från en skrotad radarsändare. Den fungerar bra och visar ventilens läge linjärt.
|