Byggdagboken
English blog English


Meny

Tillbaka till vedbil.se

Gästbok

Kontakt

Resedagboken

Dagbokens startsida

Dag 58
Dag 57
Dag 56
Dag 55
Dag 54
Dag 53
Dag 52
Dag 51
Dag 50
Dag 49
Dag 48
Dag 47
Dag 46
Dag 45
Dag 44
Dag 43
Dag 42
Dag 41
Dag 40
Dag 39
Dag 38
Dag 37
Dag 36
Dag 35
Dag 34
Dag 33
Dag 32
Dag 31
Dag 30
Dag 29
Dag 28
Dag 27
Dag 26
Dag 25
Dag 24
Dag 23
Dag 22
Dag 21
Dag 20
Dag 19
Dag 18
Dag 17
Dag 16
Dag 15
Dag 14
Dag 13
Dag 12
Dag 11
Dag 10
Dag 9
Dag 8
Dag 7
Dag 6
Dag 5
Dag 4
Dag 3
Dag 2
Dag 1
 

Dag 51 5/7 2007

Har byggt en krets som gör det möjligt att ställa in lambdavärdena utan att man behöver tillgång till en extern spänningskälla. Det gör det möjligt att fininställa kretsen medan vi gör vår resa om det skulle behövas. När man slår om strömbrytaren längst upp i burken kopplas ingången till komparatorn om från lambdasonden till en reglerbar spänningskälla. Man ansluter en voltmeter till kretsen och genom en potentiometern längst ner i burken ändrar man spänningen till det värde som önskas. Sedan är det bara att trimma in reglerkretsen på det värdet.

Vi har fått hjälp av Johans mamma, Anita Linell med översättningarna till engelska. Det är många internationella besökare på hemsidan och några av dom är själva gengasbyggare. Det är roligt att höra erfarenheterna dom har och hur dom ser på gengas som ett användbart biobränsle. Vi har bl.a. fått e-post från USA, Tyskland och Finland.

Jag var och hämtade ved i Leksand idag som vi ska ha på första etappen av resan. När jag kom hem började jag köra veden i vedkrossen. Men det dröjde inte lång tid innan kapmaskinen på vedkrossen gick sönder. Det var inte helt oväntat. Kapmaskinerna som vi har köpt är inte av bästa kvalitet och är inte gjorda för att gå så hårt och så mycket. Skönt att den gick sönder nu och inte på resan, tänkte jag. Jag började klura på hur jag skulle lösa problemet.

Då kom jag och tänka på motorsågen. Husqvarnan kommer inte att svika oss! Jag gjorde ett fäste som passar till svärdets infästning. Jag valde en lagom tjock stålbit att göra fästet av så att det blev kraftigt, men ändå inte så att det täckte gängorna på pinnbultarna. Sedan förstärkte jag fästet genom att svetsa på ett vinkelrätt järn på ena långsidan. Axeln och hylsan gjorde jag av två rörbitar. En stång till en cykelsadel som jag hittade i en container på Mickes jobb fick bli bussning mellan rörena.

Ca 2200 gick första provstarten. Motorsågen riktigt sjöng i sitt nya fäste när den kapade vedbitarna och sågspån och avgaser sprutade åt alla håll i det lilla garaget från 50-talet. Eventuella förbipasserande måtte ha undrat vad som föregick där nere. Förutom att sågen drog lite snett (vilket ska åtgärdas i morgon) kändes det riktigt bra!

<< bakåt framåt >>
© 2007-2008 Johan Linell